söndag 29 januari 2017

Glutenfria kanelbullar

Idag bakar jag utan gluten inför nästa helgs födelsedagsfika. 
Bland annat har jag bakat kanelbullar. En liten, liten tendens till att vara "gummiaktiga", om man vet om att de är bakade utan gluten, men smakar precis som vanliga kanelbullar. 
Ska bli intressant och se när de varit frysta och blir tinade hur konsistensen är då. Och hur gästerna reagerar... 


Glutenfria kanelbullar
48 bullar

150 g smör
50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk fiberhusk
1 dl sirap
1,5 dl kesella
0,5 tsk salt
1 dl socker
3 tsk kardemumma
14-15  dl Mjölmix (Semper)
Fyllning och garnering
Smör, rumsvarmt
Strösocker
Kanel
1 uppvispat ägg
Pärlsocker

Gör så här
Smula jästen i en bunke
Smält smöret
Tillsätt mjölken till smöret och värm till 37 grader
Rör ut jästen med degspadet
Tillsätt fiberhusk och låt jäsa i 10 minuter
Blanda i sirap, kesella, salt, socker och kardemumma
Tillsätt det mesta av mjölmixen och arbeta ihop till en smidig deg, ca 10 minuter, det är viktigt att arbeta den länge, då får den en bra spänst
Låt degen jäsa under bakduk i 30 min
Ta upp degen på ett bakbord och knåda den lätt, tillsätt ev mer av mjölmixen
Dela degen  i två delar
Kavla ut halva degen till en kvadrat på mjölat bord
Bred smör över degen och
strö över socker och kanel
Rulla ihop degen från långsidan
Skär degen i ca 24 bullar
Lägg bullarna i bullformar på en plåt
Gör samma sak med en andra halvan av degen
Låt bullarna jäsa övertäckta på plåt i ytterligare 30 min
Pensla bullarna med uppvispat ägg och
strö över pärlsocker
Grädda i 250 grader i ca 5-8 min



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar