onsdag 11 januari 2017

Kost- och motionsdagbok 2017

Att avsluta året med en resa till Kap Verde över jul och nyår tycker jag blev ett utmärkt sätt att förbereda kroppen och knoppen för mitt 2017, som jag har tänkt ska bli ett år då jag äter mer artegen kost och tränar mer. 
Istället för att äta för mycket av allt, vilket det gärna kan bli dessa helger, åt jag lagom av fisk och skaldjur och så blev det en hel del motion.
Som jag skrev om här räcker det inte med att äta en varierad kost för att må bra, utan man ska äta allsidigt av vår artegna kost för att må som bäst. 
Vad är då vår artegna kost? Jo, den kost som vi ursprungligen är designade för, det som vi ätit sedan urminnes tider, t ex fisk, skaldjur och ägg. Vi har också ätit nötter, rötter, svamp, bär och frukt i alla tider. 
Däremot är spannmål, mejeriprodukter och baljväxter något vi människor lagt till på senare tid och alltså inte kan räkna som vår artegna kost.


Ni som följer mig kanske minns min fina bok jag köpte för att dokumentera vad jag äter, tränar och mår i. Den kommer bli till hjälp för att kunna följa upp och jämföra om det gör någon skillnad om jag byter ut en del av min normala kost mot mer fet fisk, skaldjur, ägg, nötter och rötter (och med rötter menar jag rotfrukter ;) och pö om pö minskar på mängden gluten i min kost.
Resultatet tänkte jag sedan redovisa här på bloggen. Vet ännu inte riktigt i vilken form men det lutar åt att det blir återblickar på veckan som gått under helgerna med reflektioner kring min kost och motion.
Tyvärr kommer detta innebära färre söta bakverk och efterrätter här på bloggen :(
Men å andra sidan blir det istället mer av fisk, skaldjur och grönt, och antagligen ett och annat bakverk utan gluten :)
Hoppas du också är intresserad eller tycker det verkar intressant med mat/kost som får kroppen att må bra så du vill hänga med mig.

Kanske blir det lite missvisande att starta upp detta just nu när jag dras med en krånglade mage efter resan. En mage som är oerhört känslig för att rubba på rutiner och som kom i olag när vi reste hem. Men å andra sidan, en krånglade mage gör det ju ännu mer aktuellt att tänka till kring kosten. 
Problem med tarmen har jag haft i många herrans år men faktiskt aldrig sökt för. Kanske det är dags nu...

2 kommentarer:

  1. Hoppad magen blir glad snart! Spännande må-bra-resa i år. Och boken är ju så snygg. Här lagades det mängder av din chili aubergine igår, fast som tacosvariant. Ser fram emot fler spännande recept under året.

    SvaraRadera
  2. Kul att följa dig😊 Hoppas magen blir bra snart😊
    Kram Milla

    SvaraRadera