söndag 29 januari 2017

Kost- och motionsdagboken v 4


Äntligen är magen helt återställd och proverna jag lämnade på VC visade inga tecken på gluten- eller laktosintolerans. Skönt! 
Att magen krånglar emellanåt är jag rätt van vid. Det har den gjort sedan jag var barn. Oerhört känslig för rubbade rutiner, stress och oro.
Men nu är den som sagt bra igen och jag hoppas den håller sig i schack nu ett tag med hjälp av bra kost och motion.
Tanken var att jag i dagboken även skulle notera hur jag mår, för att se om det finns något mönster mellan mat och mående, och den här veckan har jag mått riktigt bra, förutom lite träningsvärk i min ovana kropp, men den värken känns mest skön och peppande. Nu är jag igång med träningen :)

Veckan som gått:

Vecka 4


Måndag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk
Dryck:Bärsmoothie, kaffe
Mellanmål:Äpple
Dryck:Vatten, kaffe
Lunch:Kokt kyckling med currysås och råris, clementin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Banan
Dryck:Vatten
Middag:Chicken curry med bambuskott och vattenkastanjer och ris
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Avokado med kallrökt lax, en skiva rågbröd med ost. Kunde inte motstå det nybakta brödet :(
Dryck:Blåbärssoppa, te

Tisdag
Frukost:Keso med banan och kanelmüsli
Dryck:Proviva Mango, kaffe
Mellanmål:Banan
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Chicke curry med ris,clementin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Tårta. Födelsedagsfirande på jobbet och då tackar man ju inte nej till en tårtbit, men den blev inte så stor...
Dryck:Vatten, kaffe
Middag:Panerad torskfilé med ris, sweet chilisås och morot
Dryck:Vatten
Mellanmål:Keso, kallrökt lax och vindruvor
Dryck:Vatten
Träning: 70 min step-up med styrka

Onsdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, keso och kallrökt lax
Dryck:Proviva Mango, kaffe
Mellanmål:Päron
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Panerad torskfilé med ris, sweet chilisås och morot
Dryck:Vatten
Mellanmål:Banan
Dryck:Vatten
Middag:Kasslerpaj med purjolök, basilika och äggstanning, grönsallad
Dryck:Mjölk
Mellanmål:Naturell kvarg och mild lättyoghurt med päron och kanelmüsli, kallrökt lax med avokado
Dryck:Te
Träning: 45 min yoga

Torsdag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, keso och rivet äpple
Dryck:Proviva Mango,kaffe
Mellanmål:Banan 
Dryck:Vatten, kaffe
Lunch:Paprikakyckling med pasta,clementin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Päron
Dryck:Vatten
Middag:Bönlasagne med laxröra och citronsås,kokt broccoli
Dryck:Mjölk
Mellanmål:1,5 äppelpizza 
Dryck: Proviva Passionsfrukt

Fredag
Frukost:Fiberhavregrynsgröt med mjölk, 0,5 äppelpizza
Dryck: Kaffe
Mellanmål:Äpple
Dryck: Vatten, kaffe
Lunch:Bönlasagne med laxröra och citronsås,kokt broccoli,apelsin
Dryck:Vatten
Mellanmål:Banan
Dryck:Vatten
Middag:Exotisk Flygande Jacob
Dryck:Öl

Lördag
Frukost:Naturell kvarg och mild lättyoghurt med hallon och kanelmüsli, keso och skinka,0,25 äppelpizza
Dryck:Kaffe
Lunch:Exotisk Flygande Jacob
Dryck:Mjölk
Middag:Ugnstekt fläskkarré med potatis och gräddsås
Dryck:Öl
Träning: 3,5 km promenad

Söndag
Frukost:Fruktsallad med mild lätt yoghurt och kanelmüsli
Dryck:Proviva Passionfrukt,kaffe
Mellanmål:Glutenfri kanelbulle
Dryck:Mjölk
Lunch:Bönlasagne med laxröra och citronsås,kokt broccoli,
Dryck:Vatten
Mellanmål:Krusbärskräm med mjölk, kokt ägg
Dryck:Te
Träning: 60 min step-up, 60 min yoga


Godis och annat onödigt gott
Salta jordnötter till ölen i fredags
50 g chokladkaka i lördags. Alltså ingen choklad till vardags :)
0,5 påse tomteskum, fortfarande kvar av extraprisinköpet, men nu är de slut :)


Jag har tidigare tipsat om tre böcker, Gnisselzonen, Maten är min medicin och Livskraft i vardagen, som jag tror att jag kommer ha nytta av under året när jag drar ner på kött och gluten och för in mer rörelse i mitt liv. 
Idag har jag beställt ytterligare en bok som jag blev nyfiken på och som jag tror kan vara inspirerande. 
Livsviktigt! vilar på vetenskaplig grund. Mai-Lis Hellénius går igenom vad den samlade och aktuella forskningen säger om bl.a. rörelsens, matens och stressens betydelse för vår hälsa. 
Budskapet är att en ändring av livsstilen måste vara rolig och att det aldrig är för sent att ändra på sig. En liten förändring kan ge stor effekt på välmående och hälsa. 

Den sista meningen tycker jag man ska ta fasta på, att det inte nödvändigtvis behövs någon radikal förändring för att påverka sitt mående. 
Och att det ska vara roligt, förstås...



2 kommentarer:

  1. Hej,
    Vad bra att du mår bättre :) skönt att proverna var negativa. Hoppas att din nya kost och motionsplanering håller magen i schack. Ha det bra :) // Mvh Tove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här långt mår magen bara bra. Bättre än på länge, faktiskt.
      Även om proverna var negativa kan man vara känslig för gluten och ha ungefär samma symtom som en som är intolerant och har man känslig tarm kan även den påverkas av gluten.
      Hur som helst känns magen bra just nu och det ska bli spännande och se om det även håller i sig efter några veckor med glutenfri kost.

      Må så gott! /Birgitta

      Radera