lördag 18 februari 2017

Bakpotatis med laxröra och baconröra


Brukarna ni baka potatis? Jag har nog ätit det ute på krogen vid några tillfällen men hemma har jag nog inte gjort det sedan min ungdom, och då vill jag minnas att potatisen inte ens var färdigbakad... ;)
Men igår lät jag dem vara kvar i ugnen riktigt länge, ca 1,5 timme, för att garantera att de skulle vara färdiga.
Kanske något till Mellomyset ikväll.  Potatisen sköter sig ju själv i ugnen och rörorna går att förbereda under dagen. Lätt och enkelt!


Bakpotatis
1 bakpotatis/portion

Smör
Salt
Svartpeppar

Gör så här
Tvätta och pricka potatisen
Baka i 225 grader i 60-90 minuter
Skär ett kryss i potatisen
Lägg i en klick smör
Salta och peppra
Toppa med röra
Garnera

Laxröra
2 portioner 

1 dl kvarg
4 msk majonnäs
10 cm gurka, fintärnad
Salladslök, finstrimlad
180 g kallrökt lax
Citron
Dill

Gör så här
Blanda kvarg och majonnäs
Tillsätt gurka och salladslök
Strimla det mesta av laxen, 
spara ett par skivor till garnering
Fördela på bakpotatisen och 
garnera med lax, citron och dill

Baconröra
2 portioner

1 pkt bacon, knaperstekt och hackat
2 dldl creme fraiche
0,5 röd lök, finhackad
1  vitlöksklyfta, riven
1,5 krm sambal oelek
Svartpeppar
Salladslök, finstrimlad

Gör så här
Rör ihop ingredienserna
Smaka av med svartpeppar
Låt stå och dra i kylen innan röran fördelas på potatisarna
Dekorera med baconbit och finstrimlad salladslök

Tips!
Baconröran kan även serveras som aptitretare på sked
Räcker till ca 15 skedar



2 kommentarer:

  1. Lax är alltid gott. Lät gott i en röra till bakpotatisen. Ha en härlig helg Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. När mina barn var små gjorde jag det ofta som kvällsmat, men nu var det länge sedan.
    Ha det gott

    SvaraRadera