tisdag 7 mars 2017

Äppelkompott med crunch

En av produkterna i den senaste Smakboxen var en glutenfri fröknäcke från Sigdal och i inspirationsfoldern som följer varje box fanns ett recept på en äppelkompott med denna fröknäcke som ingrediens och jag beslutade mig i ett tidigt skede för att jag skulle testa denna äppelkompott.
Nu bar det sig inte bättre än att jag upptäckte att det började sina i knäckepåsen och misstänkte att någon annan i familjen hade fattat tycke för denna fröknäcke. 
Som tur var hann jag stoppa familjemedlemmens framfart i knäckepåsen och kunde rädda några stycken knäckeskivor till min äppelkompott. Men var ändå tvungen att dryga ut crunchet med lite osockrad naturell müsli för att få det att räcka till fyra portioner. Vilket även ni kan göra, använda müsli istället, om ni inte råkar ha just denna fröknäcke hemma. 
Jag serverade äppelkompotten som ett mellanmål men den passar även som efterrätt, och vill man ha ett ytterligare lite nyttigare mellanmål byter man ut grädden mot förslagsvis kvarg.
  
Äppelkompott med crunch
4 portioner

4 msk honung
3 msk smör
 3 dl vispgrädde
Sigdal bakeri fröknäcke,
eller osockrad naturell müsli

Äppelkompott
4 äpplen
0,25 dl vatten
1 dl socker

Gör så här
Bryt fröknäcken i småbitar och lägg i en uppvärmd stekpanna 
tillsammans med honung och smör
Rör om i 2 minuter
Låt den karamelliserade havre crunchen svalna
Skala, kärna ur och dela äpplena i små bitar
Koka upp äppelbitarna med vatten och socker
Låt småputtra tills äppelbitarna är mjuka
Låt svalna
Vispa grädden
Varva äppelkompott med crunch och grädde i portionsglas


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar