onsdag 10 maj 2017

Äppelfrukost som omväxling

Jag tycker verkligen att frukosten är dagens viktigaste mål. Det är viktigt att få en bra start på dagen. Vakna utvilad och äta en ordentlig frukost utan stress.
Jag ställer klockan på ringning ca en halvtimme före jag normalt skulle behöva gå upp för att hinna äta frukost och göra mig i ordning. 
Skippa tidningen och Tv:n vid frukosten och var istället helt fokuserad på vad du äter. Hur smakar det? Hur känns konsistensen? Är det varmt eller kallt? 
Min frukost idag består av honungsslungade äpplen med havreflakes. 
Smakar sött med ton av kardemumma, är ljummen och knastrar gott i munnen.
Men jag måste erkänna att jag äter den vid datorn...


Honungsslungat äpple med havreflakes
  1 portioner

1 rött äpplen
1 msk smör
1 msk honung
0,25 dl russin
0,5 tsk stött kardemumma
0,5 citron
100 g keso
Havreflakes

Gör så här

Skär äpplet i klyftor
Hetta upp en stekpanna med smör och fräs äpplet på medelvärme 
tills det fått lite färg 
Tillsätt honung, russin och kardemumma och låt koka ihop tills äpplet blivit mjukt
Riv det gula av skalet på citronen och blanda ner med äpplet
Fördela keso och äpplet på en tallrik och toppa med havreflakes 



De stekta äpplena kan varieras och serveras med  banan och kokos.

Recept HÄR


Eller kanske en äppelpizza till frukost...



Eller en smoothie för dig som inte har någon aptit på morgonen
men ändå behöver något vettigt att starta kroppen med.

Grön smoothie med äpple, avokado och spenat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar