lördag 23 september 2017

Krämig vitkålsgratäng - LCHF

Men vilket tråkigt väder jag vaknade upp till idag. Visserligen varmt men såå grått och disigt :(  Blir nog mest inomhuspyssel idag...  Men ett besök hos trädgårds mästaren kommer det i alla fall bli och så kaffekalas i eftermiddag hos moster. 
Funderar du på något smarrigt till middag idag kan jag tipsa om den här krämiga vitkålsgratängen. Ett LCHF-recept jag hittade HÄR på min jakt efter vitkålsrecept.
En matbloggare som tydligen gett ut en kokbok; Det stora matäventyret. Spännande! Måste jag läsa mer om...
LCHF är ingen diet jag följer eller så, tror mer på att äta allsidigt och röra på sig för att hålla vikten, men ibland snubblar jag över spännande recept som jag vill testa, som t ex LCHF-pasta, och då spelar det mindre roll vilken typ av diet det är. 
Den här vitkålsgratängen är egentligen i fetaste laget för min smak men någon gång ibland kan det smaka gott men då inte i så stor portion. Och den här vitkålsgratängen var verkligen krämig, smakrik och god! 
Jag stekte kassler till min vitkålsgratäng men stekt kycklingfilé skulle också passa.


Krämig vitkålsgratäng
4-6 portioner

400 g vitkål
2 dl grädde
200 g färskost
1-2 vitlöksklyftor
1 stor gul lök
1 dl riven lagrad ost
1 tsk herbamare (eller salt)
Svartpeppar

Gör så här
Skiva vitkål och lök tunt
Fräs i smör i några minuter
Vispa samman färskost och grädde
Pressa i vitlök och tillsätt herbamare och svartpeppar
Slå blandningen över den frästa kålen och låt puttra några minuter
Häll över i en ugnsfast form och toppa med riven ost
Gratinera i ugn i 200 grader i ca 20-30 minuter



4 kommentarer:

  1. Åh så gott, älskar all kål! Tack för inspiration!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Vilken kul idé att göra gratäng på kål, det måste jag prova men minskar nog ner på fetthalten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång jag gör den ska jag prova med mjölk istället för grädde.

      Radera