onsdag 2 april 2014

Het kycklingpanna med pasta


Igår kväll var det liite mer stressigt än vanligt. Mannen som den senaste veckan har plockat upp dottern vid busstationen inne i stan efter jobbet (pga att hon praktiserar på ett stall i två veckor och har lite andra tider än vanligt, stallet ligger nämligen inte direkt i närheten utan drygt 3 mil bort och innebär tidiga morgnar med bussbyte, och sedan samma procedur hem på kvällen, så för att spara lite tid blir hon hämtad halvvägs på vägen hem) skulle igår ut och äta med arbetskamraterna och sedan vidare på hockeymatch. Vilket innebar att det var jag som var tvungen att åka in till stan och hämta dottern. Dessutom åkt jag för ovanlighetens skull buss till jobbet igår och höll på att missa bussen hem på eftermiddagen för att det plötsligt hopade sig jobb precis när jag skulle stänga av och släcka ner för att åka hem. Åker jag bil spelare det ju inte någon  roll om det blir några minuter försenad hemgång, men bussen vill jag ju helst slippa vänta en timma extra på, särskilt om jag har en tid att passa. Nu hann jag iaf med bussen, kunde åka hem och hämta bilen och fortsätta min färd in till stan. När dottern väl var hämtad och vi hade kommit hem var det bara att börja laga middag. Jag visste redan innan att det kunde bli lite knort om tid så i måndags hade jag förberett med att köpa hem en färdig grillad kyckling och rensat och delat den i bitar. Det som skulle göras var i stort sätt bara koka pasta, och medans pastan kokade fräste jag lite vitlök i en panna, tillsatte spenat, tomater, tomatpuré, vatten och kycklingen och lät det puttra tills pastan kokat färdigt. Middag alltså på bara 15-20 minuter, perfekt när tiden inte riktigt räcker till. När middagen var uppäten, disken inplockad i diskmaskinen och köket återställt var det bara för mig att dressa om och åter åka in till stan, för ett yoga-pass. Vissa dagar är liite mer stressiga än andra ;)
  
Het kycklingpanna med pasta
4 portioner

1 grillad kyckling
20 körsbärstomater, halverade
4 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk matolja
ca 1 msk sambal oelek
200 g bladspenat
3 msk tomatpuré
2 dl vatten
Salt
Peppar

Till servering
Pasta

Gör så här
Koka pastan enligt förpackningen
Rensa och dela kycklingen i bitar
 Fräst vitlök i en stekpanna
 Tillsätt spenat och sambal oelek,
tomater, tomatpuré, vatten och kyckling
Låt puttra några minuter
Smaka av med salt och peppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar