söndag 12 maj 2013

Mmm, så gott, Pulled pork burgare

Många såg säkert Tina Nordströms program när hon gjorde just denna rätt och flera med mig blev säkert sugna på att testa, men det kräver sin planering då det tar lite tid i ugnen. Själv hade jag dessutom ingen bra gryta, och det ena med det tredje gjorde att det har dröjt men nu så har jag införskaffat mig en gryta och jag planerade in att den här helgen skulle jag laga denna fenomenala rätt.
Igår kväll innan jag gick och la mig satte jag in min karré i ugnen och räknade med att den skulle vara klar fram på morgonkvisten, men icke, när jag kom ut i köket lyste ugnens display retfullt OFF. Jag skulle tydligen ha läst instruktionsboken innan jag drog igång denna långtidslagning, antagligen någon säkerhetsanordning ifall man glömt ugnen på av någon annledning. Ugnen och grytan var i det närmsta helt kalla men det syntes att tillagningen av köttet iaf hade påbörjats, så det var bara att starta ugnen på nytt. Ca fyra timmar till krävdes det innan köttet var så mört så det föll sönder i trådar. Köttet fyllde jag sedan stekta hamburgerbröd med, tillsammans med tomatsalsa och limeaioli. Idén att göra burgare fick jag här men man kan ju även koka potatis till eller varför inte stekt klyftpotatis. Dessutom måste buljongen som blev kunna bli en grymt god sås, så den frös jag in för att använda vid ett senare tillfälle.



Pulled pork

1,2 kg fläskkaré i bit
3 dl BBQ sås med lite rökig smak
2 dl vatten
3 msk oxfond
Salt
Peppar
Chilipulver
Paprikapulver
2 gula lökar (klyftade)
2 vitlöksklyftor (delade)
 
Gör så här
Tvätta köttbiten i kallt vatten
Krydda med salt, peppar, paprika och chilipulver
Badda in ordentligt runt om
Lägg karrén i en ugnstålig gryta tex en stek eller lergryta.
Lägg i löken / vitlöken
Blanda BBQ sås, vatten och fond och häll över köttet
Sätt in grytan med lock på i ugnen ca 9 timmar på 110 grader Köttet ska falla sönder i trådar, då är det klart

Tomatsalsa
200 g körsbärstomater (delade i 4 delar)
1/2 rödlök (hackad)
1 lime (rivet skal)
1/2 dl färsk hackad persilja
Salt
Peppar

Gör så här
Blanda ihop alla ingredienserna i en bunke

 
Limeaioli
Stor sats
2 pressade vitlöksklyftor
1 msk limesaft
1 msk dijonsenap
1 helt ägg
2 dl neutral rapsolja
1 tsk rivet limeskal
Salt
Peppar

 
Gör så här
Alla ingredienser ska hålla samma temperatur
Lägg alla ingredienser i en hög skål och och sätt ner stavmixern i botten
Kör tills aiolin gått ihop
Aiolin kan förvaras 1 vecka i kylskåp
Till servering är ca 2 msk/portion lagom

Stek hamburgerbröden i en stekpanna med smör
tills de fått en fin yta
Lägg sallad, aioli, pulled pork och tomatsalsa i bröden


3 kommentarer:

  1. Supergott alltså. Jag är alltid ute efter bra mat som man lätt kan ta med sej ut i skogen, o detta är perfekt. Pitabröd o sallad o någon dressing o massor massor med pulled pork. Enkelt o superfräsch mat när man är på flygande fläng. Tack för en fin blogg. Mvh Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillar bloggen :)
      Pulled pork är alldeles utmärkt som utflyktsmat, till mellanmål eller när man bara är lite sugen på kvällskvisten. Det blir mycket kött som kan förvaras i kylen ett par dagar, bara att ta fram när suget sätter in :)

      Ha det gott!

      Radera
  2. Superbra recept. Måste prova. Kommer nog att steka strimlorna före servering eftersom trådigt kött inte accepteras, men i övrigt verkar det sjukt gott:)

    SvaraRadera