onsdag 12 juni 2013

Baconlindad kycklingfilé med äppelsallad och ugnsrostad potatis

Igår bloggade jag om Sara Begners Teriyakilax och idag har turen kommit till hennes Baconlindade kycklingfilé med äppelsallad. Även denna rätt var enkel men inte direkt snabb, inte om man som jag vill skrapa sin färskpotatis innan den tillagas, dessutom tog det en hiskelig tid att ugnsrosta den och ändå var det inte riktigt klart när vi till slut bestämde oss för att nu äter vi. Mitt råd är att koka potatisen istället om man är riktigt hungrig och inte vill vänta allt för länge på att maten ska bli färdig.
 
 Baconlindad kycklingfilé med äppelsallad
4 portioner
 
1 kg färskpotatis
2 msk olivolja
1tsk salt
150 g bacon
500 g kycklingfilé
0,5 tsk svartpeppar
 
Äppelsallad
2 äpplen i tunna klyftor
1 dl rostade solrosfrön
2 msk olivolja
1 msk vinäger
 
Till servering
2 dl smaksatt crème fraiche
Sallad
 
Gör så här
Om du vill rosta potatisen lägger du dem på en plåt
Ringlar olivolja över
Saltar
Rostar mitt i ugnen i 200 grader i 30 minuter
(eller tills de är mjuka och känns klara)
Linda bacon runt varje kycklingfilé
Peppra
Lägg dem i ugnssäker form
Tillaga mitt i ugnen i 200 grader i ca 20 minuter
Vänd ihop äpplen, solrosfrön med olja och vinäger

2 kommentarer:

  1. Ja, lite jobbigt när man tror att det ska gå hyfsat snabbt men tar lång tid. Ett tips äratt införskaffa en potatisskalare. Blir som skrubbad. Finns elektrisk eller med vev. Mamma har alltid haft en sådan och jag kommer nog köpa en snart!

    SvaraRadera
  2. Jag har nog tänkt den tanken också, kanske det rent av kan blir av i år ;)

    SvaraRadera