fredag 28 juni 2013

Bjud på varmrökt sik med kall romsås på sommarkalaset

Rökt fisk är tacksamt att bjuda på, på sommarkalaset. Ingen tillagning krävs och tillsammans med färskpotatis och en kall sås smakar det somrigt och fräscht, lagom lättjefull mat.
Ett recept jag testat från tidningen Taras matskribent Caroline Hofberg.
Varmrökt sik med sommarsås
4 portioner

1,25 kg varmrökt sik (eller lax)

Sommarsås
2 dl crème fraiche
1 msk majonnäs
50 g forell- eller laxrom
2 msk hackad gräslök
2 msk hackad dill
2-3 tsk riven pepparrot
Salt
Peppar

Till servering
Färskpotatis
Citron
Sallad
Rädisor
Dill

Gör så här
Koka potatisen
Ta bort skinnet på fisken och lägg upp på ett stort fat
Garnera med citron, sallad, rädisor och dill
Blanda ingredienserna till såsen

4 kommentarer:

  1. Men så gott! Det här är verkligen mat i min smak. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köper ofta rökt fisk just på sommaren när vi besöker olika fiskelägen och är ute i skärgården, det hör liksom till, och så är det ju som sagt så enkelt att få till en måltid med rökt fisk när det inte krävs någon tillagning.

      Radera
  2. Måste också passa på och tacka dig. Såg att du har med min blogg under Bloggar du följer. Vad glad jag blir. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid kul att kunna glädja någon och själv blir jag glad av att läsa din blogg, en blogg helt i min smak ;)

      Radera