tisdag 6 augusti 2013

LCHF-pasta i en sallad toppad med citronette

Att följa dieter är inte riktigt min grej. Jag tror att vi mår bäst av att äta varierat och i lagom stora portioner. Och den energi vi stoppar i oss måste vi på något sätt förbränna, alltså röra på oss. Det kan man ju göra på många olika sätt t ex träna på gym, springa, simma, eller promenera. Men även hushållssysslor, som att städa och arbeta i trädgården, och aktiviteter med familjen, som skogsutflykter och lek med barnen, förbränner energi. 
Trots att jag inte följer några dieter så blir jag intresserad av olika dieter och tar till mig delar av dem, som t ex LCHF-dieten, där man ska äta så lite kolhydrater som möjligt, alltså tänker jag på att äta mindre bröd, och GI-metoden, där fokus ligger på att äta långsamma kolhydrater, alltså försöker jag äta mer fiberrika produkter. 
Nå väl, låt oss komma till dagens recept som är en LCHF-pasta som jag gjorde under semestern för att ha till en pastasallad. Jag kommer i fortsättningen att koka min vanliga pasta och istället ta mindre portioner och på så sätt minska kolhydrats intaget men om man nu vill följa LCHF-dieten så kanske man offrar lite tid och gör sig besväret att baka sin egen pasta, för smaken och konsistensen var det inget fel på, men som sagt det tar ju lite extra tid.

LCHF-pasta
2 portioner
4 ägg
125 gr Philadelphiaost
0,5 dl fiberhusk
1 krm salt
1 krm salt
Gör så här
Vispa äggen pösigt
Blanda i osten, fiberhusk och salt
Vispa till en slät smet
Bred ut smeten tunt på en bakplåtspappersklädd plåt
Lägg ett oljat bakplåtspapper över och kavla ut degen lite extra, den ska täcka hela plåten annars blir pastan för tjock
Tag av det översta bakplåtspappret, det ska inte vara några luftbubblor kvar i pastan
Doppa fingarna i vatten och släta till smeten om det behövs
Grädda i 150 grader i ca 10 minuter
Låt svalna och klipp sedan tunna strimlor av degen,
 (som tagliatelle) eller i den form du önskar, 
vill du t ex ha pastan till lasange så skär du pastan i lagom stora plattor
Blanda din lchf pasta med det du ska ha till och
värm på svag värme
Jag skulle ju ha min pasta till sallad så jag blandade salladen direkt när pastan hade svalnat och jag hade klippt den i bitar

 
Pastasallad
2 portioner
300 g kokt kall pasta
250 g sparris
8 st körsbärstomater
0,5 msk finskuren färsk rosmarin
75 g riven parmesanost
Citronette
1 vitlöksklyfta
Saft och skal från en citron
o,5 dl olivolja

Gör så här
Börja med citronetten
Riv vitlök och blanda med citron och olivolja
Dela tomaterna på mitten och grilla dem på snittytan
Skala färsk sparris och grilla den mjuk
Om du använder som jag sparris på burk häller du av vätskan och delar sparrisen i mindre bitar
Vänd ner pasta, rosmarin och tomater med citronetten
Lägg upp i skål eller fat och toppa med sparris och parmesan

En annan diet som jag är nyfiken på är 5:2 dieten som verkar vara populär just nu. Jag gillar att låna böcker på biblioteket så jag har reserverat en bok i ämnet och har plats 28! i kön. Återkommer alltså med mina tankar kring den dieten.

2 kommentarer:

  1. Wow! Ser fantastiskt gott ut! :)

    Här har du inredningsvis recept för äppelpaj och kanelglass - hoppas det smakar :)

    http://inredningsvis.se/appelpaj-med-hemmagjord-kanelglass

    Jon, at inredningsvis.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äppelpaj och kanelglass låter som en fullträff!

      Radera