torsdag 4 juli 2013

Indisk auberginpanna med russin och nötter och en chiliraita

Igår var det dags att testlaga nästa indiska maträtt från loppisboken Hurry Curry, en vegetarisk rätt som inte gick hem hos den yngre generationen här hemma (har visst inte lyckats med mina egna råd och tips kring att få barnen nyfikna på nya smaker, som jag bland annat tar upp Här ) men vi vuxna gillade dock den annorlunda söt/starka kryddningen.


Auberginpanna med russin och nötter
4 portioner

2 stora auberginer
2 stora gula lökar
1 msk svarta senapsfrön
0,5 tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
75 g russin
50 g rostade och hackade cashewnötter
1 msk sesam frön
1 msk råsocker
4 msk pressad citron
1 dl matlagningsyoghurt
1 dl hackad bladpersilja
Salt

Spenat- och chiliraita

100 g fryst bladspenat
1 het, hackad röd chili
1 dl hackad koriander
3 dl mild, naturell yoghurt
Salt

Gör så här
Börja med att röra ihop raitan
Tina spenat och krama ur all vätska
Blanda yoghurten med chili och koriander
Mixa ihop det lätt med en stavmixer,
ska dock inte vara helt slät
Ställ den mintgröna såsen åt sidan 
Skiva aubergin och lök
Svetta löken i stekpanna några minuter
Lägg löken åt sidan i en skål
Stek sedan auberginskivorna med lite salt
Lägg även dem åt sidan
Lägg kryddorna och sesamfröna i pannan och
låt dem ge ifrån sig smakaromer i ca 2 minuter
Lägg nu åter i löken, aubergin och russin och nötter
Rör ihop pannan och tillsätt råsocker,
citron, yoghurt och persilja
Låt sjuda på svag värme i 4 minuter
Servera pannan med ris och raita

2 kommentarer:

  1. Grytan låter väldigt god. Har till och med den boken men av någon anledning har jag inte testat recepten. Kan bero på att alla i familjen nog inte gillar de annorlunda smakerna. Nu blir jag i alla fall nyfiken på att testa. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul :) Jag tycker det är roligt att bara bläddra i boken, fina bilder och vackra mönster, dessutom är recepten nästan poetiskt skrivna på sina ställe t ex "låt smakerna sluta fred" eller "färdig att någon förära eller bara förtära" Jag är mycket nöjd med mitt loppisfynd :)

      Radera