onsdag 11 september 2013

Glutenfri äppelkaka

Äppeltider, men tyvärr är det inget äpple år hos oss i år så jag står i valet och kvalet om jag ska använda de som är till att koka mos och kräm av eller använda dem till en dörrkrans.  

Gjorde i alla fall en glutenfri äppelkaka av några.
Glutenfri äppelkaka
 
3 msk potatismjöl
1 dl råsocker
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl kokosflingor
150 g smör
2 ägg
1 dl vaniljyoghurt
2 äpplen
Kanel
 
Till formen
1 msk råsocker
3 msk kokosflingor
 
Gör så här
Smöra en form med löstagbar kant
Strö formen med råsocker och kokos
Blanda alla torra ingredienser i en bunke
Klicka i smöret och rör det smuligt
Tillsätt äggen och yoghurten
Arbeta samman till en smet
Häll smeten i formen
Skala och skiva äpplena tunt
Stick sedan ner äpplena i smeten
Pudra över kanel
Grädda i 175 grader i ca 45 minuter
Låt svalna i formen
Servera med vaniljsås
 

4 kommentarer:

  1. Den har jag också gjort. Väldigt god!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag vara ärlig så är det nog hos dig jag hittade receptet ;) och ska jag vara ännu mer ärlig, nu när jag ändå håller på, så blev den ganska lös,den kanske inte fick stå tillräckligt länge ugnen, men smaken var det absolut inget fel på :)

      Radera
  2. Ska äpplena läggas i först eller stickas i smeten efteråt?

    SvaraRadera