måndag 23 september 2013

Kavring med solrosfrön

Tant Gul uppmanade till att starta veckan
med enkelt brödbak, sagt och gjort...
Kavring med solrosfrön 
(2 limpor)

 8 dl filmjölk eller yoghurt naturell
1 msk mörk sirap
2 msk brödkryddor
1 msk bikarbonat
1 msk salt
1 1/2 dl solrosfrön
12 dl rågsikt
 
Gör så här
Klä två formar med bakplåtspapper 
Blanda alla ingredienser i en bunke
 Fördela smeten i bakformarna
 Strö lite rågsikt över
Grädda brödet i nedersta delen av ugnen i
175 grader i ca en timme
 

 
... nu ska brödet avsmakas :)

4 kommentarer:

  1. Såna här enkla och smidiga bröd gillas. Bara röra ihop och in i ugnen!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kul att du/ni gillar mitt brödrecept. Och tack för att du länkar till mig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt gillas :) I helgen gav jag mig på att baka rågbröd efter konstens alla regler med skållning osv, och visst blev brödet gott, men det vet i sjutton om det var värt besväret. Nej, tacka vet jag enkla bröd som bara är att röra ihop och sedan in i ugnen.

      Klart jag länkar till trevliga bloggar med goda recept :)

      Radera