torsdag 28 november 2013

Baconlindad kycklingfilé i mango chutneysås

En lätt vardagsrätt som jag tror går hem hos de allra flesta, både stora och små, baconlindad kycklingfilé. Vill man ha lite mer sting på mango chutneysåsen väljer man gärna en stark mango chutney. Eftersom ungdomarna här hemma äter rätt stora portioner (när det är något som faller dem i smaken ;) och jag och mannen så gott som alltid har med oss matlådor om dagarna så gjorde jag en stor omgång.
Baconlindad kycklingfilé i mangochutneysås
8 portioner
 
1 kg kycklingfilé
3 pkt bacon (125 g)
5 dl grädde
1 dl mango chutney
 
Till servering
Ris
Sugersnaps
 
Gör så här
Linda bacon runt kycklingfiléerna
Vispa ihop grädde och mango chutney i en skål
Häll blandningen över de baconlindade kycklingfiléerna
Ställ formen mitt i ugnen och
gratinera i 225 grader i ca 30 minuter
Koka riset enligt förpackning
Låt sugersnapsen sjuda med ovanpå
riset under lock de sista minutrarna


Bacon passar inte bara att linda runt kycklingfilé utan även runt t ex potatis eller lax.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag lagade till din rätt här idag på advent och blev grymt besviken. Inte på smaken, den var god, utan på all denna sås. Ärligt, du skriver inte om den är lagad på frysta kycklingfileér eller färska. Jag använde frysta, 1 kg och lät dem tina. Skar och lindade dem med bacon, 5dl vispgrädde och 1 dl mango chutney hot. Såsen skulle ha behövt redas eller så skulle det vara mindre grädde. Jag har sås över till en måltid till för 2 personer, verkligen lite väl mycket. Hur blev rätten hos dej? Alla vid bordet tyckte såsen blev för tunn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt att du blev grymt besviken :( Jag använde också frysta, tinade kycklingfiléer, och visst de kan ju avge en del vätska så färska kanske är att föredra. men här klagade ingen på mängden sås, komentaren brukar vara "det ska vara sås till sista tuggan" , däremot tyckte vi den var lite smaklös så nästa gång ska vi ta mer chutney och lite peppar i. Tycker du att såsen blev tunn kanske du kan prova att vispa grädden lite tjockare innan du blandar i chutney eller helt enkelt minska mängden grädde.

      Allt gott!

      Radera