söndag 12 januari 2014

Färre bakverk och desserter och mera grönt, men för lite motion

När det nya året började bestämde jag mig för att fokusera mindre på bakverk och desserter, och det har gått bra utan problem. Jag bestämde mig även för att äta allsidigt med mycket frukt och grönsaker och färre kolhydrater, jag tycker tallriksmodellen är ett bra riktmärke för en balanserad måltid, och vill man gå ner i vikt minskar man ner delen med ris, pasta och potatis och ökar istället delarna med grönsaker och protein, även det känns som att jag har levt upp till. 
Sedan är det ju det där med motionen, den energi man stoppar in i munnen måste man ju på något sätt förbränna. Jag har varit till simhallen i veckan, tränat lite yoga och gått en promenad, men det känns ju inte helt optimalt för att klassas som ordentligt med motion på en vecka. Det är lite svårt att motionera ute den här årstiden, för att ha något att skylla på ;) det är halt och kallt och framför allt mörkt om kvällarna när man skulle kunna ta en promenad eller springa en runda. Det finns inte ens snö om man skulle vilja ta på sig skidorna och ta sig en tur i el-ljusspåret. Nu har ju jag inte åkt skidor på längden på si så där 30 år så i mitt fall skulle väl det kanske inte vara aktuellt, även om det fanns snö, men ändå...
Får nog ta och ta upp mitt medlemskap i Friskis & Svettis igen och börja gå på några pass där.

2 kommentarer: